نخستین برف پاییزی ورزقان را سفید پوش کرد

  نفوذ هوای سرد و فعالیت سامانه بارشی که طی روزهای اخیر شهرستان را تحت تاثیر قرار داده بود، از دیروز...

موسیقی عاشیقی میراث کشور ماست

  دنبال خبری کهنه بودم که خبر دیگری هم به چشم آمد. اشاره به این دارد که موسیقی عاشیقی توسط کشور آذ...

در خیابان های اهر دیگر صدای روزنامه نمی آید

چند روز است که خیابان های اهر ارشد هر روزه خود را نمی بیند و صدایش را نمی شنود. ارشد یوسف نژاد روزنا...

فعالیت بیش از ۴۰ مبلغ برای ماه رمضان در ورزقان

حجت الاسلام سید حجت سیدی صبح امروز سه شنبه هم زمان با سالرزو صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) م...

رضا علیزاده نماینده معین مردم اهر و هریس در مجلس دهم انتخاب می‌شود

  رضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، با اشاره به ترکیب هیئت‌رئیسه دائم مجلس دهم، اظه...

  • نخستین برف پاییزی ورزقان را سفید پوش کرد

    جمعه ، 7 آبان 1395 ، 06:33
  • شرکت ملی مس در جهت عکس تحقق اقتصاد مقاومتی گام بر می‌دارد

    سه شنبه ، 26 مرداد 1395 ، 12:32
  • موسیقی عاشیقی میراث کشور ماست

    شنبه ، 19 تیر 1395 ، 06:35
  • در خیابان های اهر دیگر صدای روزنامه نمی آید

    سه شنبه ، 1 تیر 1395 ، 05:00
  • فعالیت بیش از ۴۰ مبلغ برای ماه رمضان در ورزقان

    سه شنبه ، 1 تیر 1395 ، 04:54
  • رضا علیزاده نماینده معین مردم اهر و هریس در مجلس دهم انتخاب می‌شود

    دوشنبه ، 17 خرداد 1395 ، 05:09
  • مرگ موتورسوار در برخورد با ال 90 در سه‌راهی گزانبند در جاده ورزقان –خاروانا

    دوشنبه ، 17 خرداد 1395 ، 05:04

 



این روستا درمنطقه خوش آب وهوا وشدیدا کوهستانی وییلاقی و محصور در بین کوههای سواسدان (سوباستان یا سوباشدان) – نسوق – کلارد – سقا – پیر و میرانسوق قرار دارد.زمستانهای سخت و پربرف وتابستانهای خنک ومعتدل دارد چشمه های آب خنک وگوارای فراوانی دارد که سولاماهار. زنبورخونی.سلطان یوردی. جرجلان. کسخونی. خسران. ییلا ق. قوتور سویی. چای جشمه. و.... از آن جمله اند.

همسایگان اندریان عبارتند از . روستاهای سهرون و بیشک در شمال – ینگجه و عظیم در شرق – میوه رود وجوانان گروه در جنوب – و حاجیلار وگوراند در غرب .

برای رفتن به این روستا از مبدا تبریز سه مسیر ارتباطی وجود دارد که به ترتیب کوتاهترین مسیر عبارتند از

1-تبریز – امند – ایوند – کهل- قینر- طرزم - ارزیل – اندریان حدود 98کیلومتر این راه کوهستانی بوده طبیعت زیبایی دارد ودر فصل زمستان به علت برف گیر بودن بسته است.

2-تبریز – خواجه – سرند – ورزقان – جاده خارانا – سه راهی محمدخان – حاجیلار – اندریان حدود 150کیلومتر این مسیر نیز کوهستانی میباشد ولی به همت مسولین محترم منطقه در طول سال باز است . این جاده از کنار قلعه جوشین و بقعه امامزاده سید ابراهیم خلیل در 30 کیلومتری ورزقان رد می شود

3- تبریز – مرند – هادیشهر – سیه رود – خاروانا – اندریان این مسیر طولانی بوده ودر دهه پنجاه و شصت هجری که دو مسیر قبلی وجود نداشت استفاده می شد.

تاریخچه

نام روستای اندریان درطول تاریخ چندین بار تغییر یافته است درسالهای قبل اندریان در مکتوبات اندرگان واندیرگان نوشته میشد وحتی گفته میشود قبل از اسلام نام این روستا آنتارالان بوده است که براثر مرور زمان تغییر یافته است.

روستای اندریان روستایی قدیمی است که در کوهها ومحلهای مختلف آثار سفالینه وغیره وجود دارد از جمله آنها مجموعه باستانی علی شهر واژدها داشی درشرق وسه کیلومتری روستا میباشد که تخمین زده میشود به حدود دو هزار سال قبل ازمیلاد مربوط باشد اما از طریق سازمان میراث فرهنگی وسازمانهای ذیربط هنوز هیچگونه فعالیت و کاوشی انجام نگرفته است.

درجنوب شرقی و چهار کیلومتری روستا در محلی بنام تیتنا یورد نیز قبرستانی وجود دارد که مربوط به مسلمین میباشد گفته میشود در سالهای دور دراین محل افرادی ساکن بوده اند که به علتی نامعلوم از دنیارفته اندوهمگی آنهادر این قبرستان دفن شده اند.

همچنین در محلی بنام گوور گورهای برزگ و گردشکل به قطر حدود 3 الی5 متروجود دارد که دورتادور آن را با تخته سنگ محصور کرده اند و به آنها گوران قبری (قبر گوران)میگوند به نظر بنده این احتمال وجود دارد که کلمه گبر در تلفظ ترکی تغییر یافته وبه جای گبران گوران گفته میشود.

جمعیت

بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت روستا288 خانواربا 911نفر بود که ازاین تعداد400 نفر مرد و511 نفر زن بودند اما بر اساس آمارهای غیررسمی جمعیت کنونی روستا بیش از 1100 نفر میباشد که به علت عدم مهاجرت روستاییان از روستا در سالهای اخیر وحتی مهاجرت معکوس از شهر به روستا میباشد .

تعداد خانوارهای روستا در طول چهل سال اخیر بعلت سرازیرشدن افزایش جمعیت به طرف شهرها تغییر چندانی نیافته وحتی در مواقعی کاهش داشته است بنحوی که تعداد خانوارهای مهاجر ساکن در شهرها بخصوص در تبریز چندین برابر روستا میباشد.

فارغ التحصیلان سطوح عالی ازاهالی روستا بعلت نبود فرصت شغلی اکثرا به روستا برنمی گردند که این خود باعث کاهش جمعیت روستا بخصوص مردان می شود .

مردم روستا پس از انقلاب اسلامی از نعمت آب لوله کشی برق تلفن راه آسفالت خانه بهداشت و چهار کانال تلویزیونی بهره مند شده اند و گازرسانی به روستا نیز در حال انجام است که امیدواریم با مساعدت وبذل توجه بیشتر مسولین سرعت بیشتری بگیرد .

وضعیت اقتصادی

درآمد اهالی از طریق زراعت. دامداری. باغداری. قالیبافی میباشد وانشاالله درآینده ازطریق معدن طلای اندریان نیز درامدی عاید مردم مومن و متدین منطقه خواهد شد .

محصولات کشاورزی این روستا را گندم. جو. عدس. نخود. پرنج(محصول مختص این منطقه که برای تهیه بلغور مرغوب بکار میرود).تشکیل میدهد که عمده آن جهت مصرف خود روستاییان بکار میرود .

به علت کوهستانی بودن منطقه اکثر زراعت به صورت دیم میباشد و شاید تنها حدود 5 درصد کشت آبی داشته باشند .برای شخم زدن از تراکتور در زمینهای مسطح و از گاو بصورت سنتی در شیبهای تند استفاده می شود اما برای برداشت محصول بیشتر بصورت سنتی اقدام می کنند.

از محصولات باغی میتوان به گردو. زرد آلو. سیب. گلابی. آلوچه ترش. توت. گیلاس. آلبالو. حول (میوه ای شبیه گلابی ولی کوچک ) اشاره کرد. پرورش گاو و گوسفند نیز در این روستا رواج دارد و تقریبا منبع اصلی درامد روستاییان میباشد .

زنان محجبه وغیرتمند این روستا علاوه بر کارهای خانه داری در کارهای پرورش گاو وگوسفند از قبیل دوشیدن شیر و تهیه محصولات لبنی کمک می کنند.این بانوان هنرمند به کار قالیبافی نیز مشغول هستند وبیشتر در فصول سرد سال که از زراعت وباغداری خبری نیست قالیبافی میکنند این بار نوبت آقایان هست که آنها را همراهی کنند.

معدن طلای اندریان

معدن طلای اندریان در دل کوههای سواسدان و نسوق که در دو طرف رودخانه سواسدان میباشد قرار دارد (به رودخانه مذکور بعلت آنکه از روستای میوه رود و سیوان سرچشمه می گیرد مووری چایی نیز گفته می شود ) علاوه بر طلا در این معدن پیریت و گوگرد نیز یافت شده است کارهای اکتشافی معدن چندین سال است که شروع شده اما هنوز به مرحله استخراج نرسیده است انتهای ذخیره مواد معدنی مذکور به روستاهای آستاراخان و میوه رود نیز می رسد.

زیارتگاه علی داشی

این بقعه در حدود 2 کیلومتری روستا ودر مسیر جاده اصلی روستا قرار دارد در این محل پنج قبر وجود دارد که یکی از آنها در یک اتاق وچهار قبر دیگر درسالن اصلی قراردارد وبرای زیارت آنها روستاییان آداب و رسوم خاصی نیزداشتند در کنار آن مسجدی نیز بنا شده است در سالهای قبل روزهای پنجشنبه و ایام عزاداری وسوگواری مذهبی همیشه در این محل مراسم تعزیه برگزار میشد و نذورات پخش می کردند .

براساس گفته استاد خاماچی در این محل شخصی بنام علی و خانواده وی دفن شده اند ایشان در بدو ورود دین مبین اسلام به این منطقه در اینجا مکتبی تشکیل داده بودند و عالمان دینی تربیت می کردند و برای ترویج دین اسلام به اطراف گسیل می داشتند که پس از فوت ایشان و خانواده اش در این محل دفن شدند به همین خاطر مورد احترام اهالی می باشد.

فرهنگی اجتماعی

اندریان روستایی مذهبی است ومردم آن برای شعایر دینی اهمیت زیادی می دهند و عالمان دینی زیادی در گذشته داشته ودر حال حاضر نیز روحانیون زیادی دارد در سالهای نچندان دور مردم این روستا وحتی روستاهای اطراف برای حل اختلافات خود از روحانیت به عنوان حاکم شرع کمک میگرفتند ونظر ایشان را فصل الخطاب قرار میدادند البته هنوز هم این سنت حسنه ادامه دارد اما در گذشته به علت مشکل دسترسی مردم به مراکز قضایی بخاطر دورافتاده بودن منطقه بیشتر مدنظر مردم بود.

هرمحله برای خود مسجدی اختصاصی دارد بنحوی که هفت مسجد در هفت محله روستا وجود دارد وبرای برگزاری مراسمات مذهبی و... مورد استفاده قرار میگیرد ولی برای برگزاری مراسم ترحیم وتذکراموات سعی میشود از مسجد جامع روستا که در میدان مرکزی قراردارد ودسترسی برای همه راحت تر است استفاده شود درمراسمات مذهبی- تشیع وتدفین اموات و مجالس ترحیم وتذکر حضور اهالی اندریان در شهر وروستا بی مانند است.

اتحاد وهمکاری مردم روستا در کارهای عمومی ازقبیل برق رسانی وآبرسانی به روستا و... مثال زدنی است بطوری که 3 کیلومتر لوله گذاری آب از چشمه تا منبع آب ونصب تعداد زیادی از تیرهای برق در بالای تپه ها به همت اهالی به صورت دستی و ابتدایی انجام گرفته است.

در گذشته زنان روستا همگی از لباسهای محلی خوش رنگ وزیبا که شامل شال بزرگ پیراهن بلند وشلته (تونبان) بود استفاده می کردند ولی کم کم لباسهای جدید جایگزین شده واز لباسهای قدیمی تعدادی از خانمها برای برگزاری جشن های عروسی به صورت تشریفاتی استفاده می کنند البته خانمهای مسن روستا هنوز هم لباس محلی را ترجیح می دهند. مراسم جشن و عروسی تقریبا ساده و طبق آداب وسنن محلی می باشد.

 

 امیر حدادان